Den røde tråd i undervisningen (skoler)

I forbindelse med certificering af idrætsskoler i Aarhus kommune har KOSMOS i samarbejde med de 80 deltagende lærere udviklet et inspirations- og undervisningsmateriale til lærere om den røde tråd - det vil sige: sammenhængskraften - i idrætsundervisningen fra indskoling til udskoling. Materialet stilles nu til rådighed for alle interesserede lærere.

Idræt i folkeskolen er det vigtigste bevægelsesfag. Da faget er obligatorisk, giver det mulighed for at præsentere alle børn og unge for fysisk aktivitet og bevægelse. Idrætslærerne har således et ansvar for, at eleverne opnår et alsidigt kendskab til idrætsfaget og får lyst til at bevæge sig.

Med KOSMOS's materiale i hånden får du og dine idrætskolle­ger nye muligheder for at samarbejde om god kvalitet i idrætsundervisningen på både den korte og lange bane.

Den korte bane betyder, at der gennem undervisnings­forløbene er sat særligt fokus på:

  • at hver lektion/undervisningsforløb vil have eleverne til at både at bruge krop og hoved undervejs i idrætsundervis­ningen og det sker ex. gennem brug af timeoutspørgsmål. 
  • at der til hver lektion er fokus på inddragelse af fagord, som en del af læringen i idræt.

Den lange bane betyder, at der gennem under­visningsforløbene er sat særligt fokus på:

  • at skabe en tydelig rød tråd, hvor der er en øget sam­menhæng mellem indhold og form indenfor et idrætsom­råde til både indskoling, mellemtrin og udskoling.
  • længerevarende undervisningsforløb, som giver dig som idrætslærer og eleverne længere tid til at lære det valgte indhold og tema.

Se forløbene her:

Roller og bold

Kropsbasis

Redskabsaktiviteter

Udtryk, køn og pinlighed

 

Siden er redigeret 27.04.2022 

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies