Trivsel og corona-nedlukning

01.03.21

Af  Ulla Pedersen

En ny undersøgelse afdækker, hvordan elever, undervisere og ledere oplevede erfaringerne med corona-nedlukningen i forår/sommer 2020. Det kan give inspiration til, hvordan vi handler bedst muligt under nuværende nedlukning.

Børne- og Undervisningsministeriet har bedt Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) om at undersøge, hvordan den første corona-nedlukning påvirkede elever, lærere og ledere. Der ligger nu fem rapporter fra
grundskolen, gymnasiet, erhvervsuddannelserne, FGU/STU og voksen- efteruddannelsessystemet.

Det er tydligt i rapporterne, at elevers læring og trivsel har været udfordret. I forhold til læring, vurderer lærere og ledere, at især elever fra socialt udsatte hjem lærte mindre under nedlukningen end i den almindlige undervisning, men at nedsat læring også var et generelt problem.  I forhold til trivsel er det især det manglende sociale samvær, der har presset trivslen. For at imødekomme dette problem, blev de mest udfordrede elever tilbudt at få undervisning med fysisk tilstedeværelse på skolen – også under nedlukningen. Nogle elever har dog trivedes fint med undervisning derhjemme i perioden og har kunnet profitere af mere ro, færre forstyrrelser og muligheden for at planlægge skolearbejdet selv.

Se hovedpointerne fra rapporterne.

Du kan også finde alle rapporterne.

 

KOSMOS nyheder bringes direkte i din mailboks Tilmeld dig nyhedsbrev

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies