Styrkelse af børns deltagelse i idrætstimen

16.04.17

Af  Ulla Pedersen

Inkluderende holdspil, der spilles uden en dommer, lærer børnene nødvendigheden af fairplay og kan være med til at styrke deres handlekompetence. Det viser igangværende ph.d.projekt, som UC SYD-ansat er i gang med at gennemføre.

84 elever på 11-12 år, som går på tre 6. klasser på en skole i Københavns Nordvestkvarter, har deltaget i et forskningsprojekt ved Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet, hvor de har spillet Ultimate Frisbee. Eleverne spillede Ultimate Frisbee og lavede frisbee-relaterede aktiviteter i 2 timer om ugen i 8 uger.

Pernille Guldager Knudsen, som er ansat på UC SYD i Videncenter KOSMOS / Videncenter for Sundhedsfremme, er nu i fuld gang med at bearbejde de data, hun har fået ved at følge 6.klasserne og tale med dem om forløbet. Pernille har taget udgangspunkt i, at kun et fåtal af eleverne får boldberøring, hvis idrætstimerne domineres af de traditionelle boldspil. Her dominerer typisk de elever, der kommer med forudgående kompetencer fra deres fritidsinteresser, mens de mere boldsvage elever ikke får en reel mulighed for at udvikle deres spil og færdigheder. Det kan påvirke fællesskabet i klassen og betyde noget for motivationen hos de elevers motivation, som ikke er gode til boldspil.

- "Spirit" handler om at respektere hinandens beslutninger, og ved et længere forløb vil vi kunne se, om eleverne kan overføre det fra banen til klasselokalet, fortæller Pernille Guldager Knudsen, som håber, at arbejdet med inklusion i idrætstimerne vil brede sig til resten af skoledagen. Det er imidlertid lidt for tidligt at konkludere - projektet fortsætter året ud og afsluttes i slutningen af 2017.

Du kan læse en status vedr. projektet på Københavns Universitets hjemmeside, hvor Pernille er tilknyttet, og du kan kontakte hende for yderligere oplysninger om projektet.

KOSMOS nyheder bringes direkte i din mailboks Tilmeld dig nyhedsbrev

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies