Skolen i skoven - nye læringsmuligheder

21.06.21

Af  Ulla Pedersen

Frisk luft, naturoplevelser - der er mange fordele ved undervisning udenfor i naturen, men lærer børnene nu også det, de skal i skolen, når de tilbringer hele dage udenfor?

Kan man forestille sig, at der er mulighed for at lære det samme ude som inde - og måske mere til - også i danskfaglig sammenhæng? Det har Lene Herholdt fra Danmarks Pædagogiske Universitet undersøgt ved at se på elevernes mundtlige sprogbrug i naturklassen på Rødkilde Skole.

Når skoven har sat scenen og leveret rekvisitterne i undervisningen, ser det ud til, at lærerne vælger andre typer af aktiviteter, end de gør i klasseværelset. Lærerne taler også mindre - ordet er i stedet givet i børnene i langt højere grad. Når klassen er i naturen, forelæser læreren ikke og fører ikke ordet i klassesamtalen, men bruger i stedet opgaver i skoven, hvor børnene bruger kroppen i en eller anden form for fysisk aktivitet, samtidig med, at der skal være flere om opgaven for at løse den.

Læs Lene Herholdts artikel om undersøgelsen.

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies