Skolen er afgørende for unges mentale sundhed

En rapport fra Nordic Wellfare Center viser, at tiden unge bruger i skoleregi er afgørende for deres mentale sundhed. Resultaterne, som kommer fra de nordiske lande; Danmark, Sverige, Norge, Finland og Island, viser, at unges mentale sundhed også har stor betydning for deres mentale velvære ind i voksenlivet.

På verdensplan er det estimerer WHO, at 10-20 procent af alle teenagere lider af dårlig mental sundhed – og det tal forventes endda at være lavt sat, da mange unge enten ikke søger hjælp eller bliver stillet en anden diagnose af en sundhedsfaglig. Dårlig mental sundhed kan bl.a. medføre social eksklusion, skolemæssige udfordringer og fysiske helbredsudfordringer.

Da mange unge mennesker bruger en stor del af deres tid i skolen, er det derfor vigtigt at arbejde med mental sundhed netop her. Her er det vigtigt at implementere og italesætte positive vaner, som skal bidrage til en god mental sundhed, såsom god søvn, fysisk aktivitet, interpersonelle evner og life skills.

Nordic Wellfare Center har undersøgt, hvordan der arbejdes med mental sundhed blandt unge i alle de nordiske lande: Danmark, Sverige, Norge, Finland og Island. Herigennem er der kommet flere forskellige fokuspunkter i arbejdet med mental sundhed på dagsordenen. Et fokuspunkt er f.eks. at tage en holistisk tilgang til de unge for at få det fulde billede med. Et andet fokuspunkt i tråd med den holistiske tilgang er at involvere stærke ressourcepersoner omkring de unge, såsom forældre og nære venner, i arbejdet med mental sundhed.

Læs rapporten fra Nordic Wellfare Center.

KOSMOS nyheder bringes direkte i din mailboks Tilmeld dig nyhedsbrev

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies