Skab trivsel, engagement og deltagelse i idrætsundervisningen

26.02.19

Af  Ulla Pedersen

Ny forskning giver konkrete bud på, hvordan lærere kan skabe gode idrætsoplevelser for og med elever, sådan at børnene forhåbentlig stimuleres til fortsat idrætsdeltagelse i voksenlivet.

Det er Pernille Guldager Knudsen, som fra sin stilling på Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet har forsket i nye læringsmuligheder i idrætsundervisningen i skolen. Pernille har et stærkt ønske om at styrke praksis i skolen ved at omsætte teorier til en håndgribelig viden for alle, der arbejder med sundhedsfremme og fysisk aktivitet hos børn. Hun har med udgangspunkt i 6. klasses folkeskoleelevers deltagelse i holdspil undersøgt, hvad der er afgørende for oplevelsen af sammenhæng i holdspil i skolen, samt hvilken betydning fairplay har for elevdeltagelsen i holdspil i skolen. Eleverne, som har deltaget i hendes forskning, har arbejdet med holdspillet "ultimte frisbee", der er baseret på fairplay-værdier.

Pernille Guldager Knudsen (til højre) ved ph.d.forsvaret

Undersøgelserne viser, at holdspillet har bidraget til udviklingen af elevernes moral, hvilket har fremmet deres lyst til at deltage i spillet. Også brugen af refleksionscirkler efter spillet har fremmet børnenes proces og lyst til engagement ved at sætte ord på det, de har oplevet under spillet. Endvidere ses, at når der sættes fokus på en anerkendende tilgang, øges en hjælpsom adfærd og oplevelse af trivsel og glæde ved spillet.

Pernilles ph.d. studie er financieret af Københavns Universitet og af KOSMOS/UC SYD. Læs Pernilles ph.d. afhandling her.

Kommentarer

KOSMOS nyheder bringes af UC SYD direkte i din mailboksTilmeld dig nyhedsbrev
Cxense Display

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies