Pernille forsker i social inklusion og holdspil i skolen
29.08.16
Hvordan kan læreren og pædagogen udvikle aktiviteter, som både styrker det sociale fællesskab i skoleklasser samt giver lyst til øget fysisk aktivitet? Det undersøger Pernille Guldager Knudsen fra UC SYD i sin ph.d.
Fokus på holdspil
Hun ved efterhånden rigtig meget om holdspil! Pernille Guldager Knudsen har nemlig besøgt mange forskellige skoler, hvor hun både har været ”flue på væggen” og selv har afprøvet en lang række holdspil med eleverne. Alt imens har hun opstillet kriterier for, hvilke opmærksomhedspunkter, læreren eller pædagogen skal have, for at aktiviteten bliver inkluderende og sjov for eleverne.

Ultimate frisbee er inkluderende
- Jeg har fundet ud af, at holdspillet ultimate frisbee er et særligt godt eksempel på en inkluderende aktivitet, så nu har jeg sat tre 6. klasser på en skole i Københavns Nordvestkvarter i gang med at spille dette spil i idrætstimerne, fortæller Pernille og fortsætter: ”Jeg har lavet ekstra tiltag fx i form af fairplay undervisning, har udvidet spillet ved at give alle elever et ansvarsområde for spillet med tilhørende spilmappe samt udleveret en hold t-shirt for at symbolisere sammenholdet. Og så træner børnene også andre frisbee aktiviteter, blandt andet præcisionskast og længdekast, da dette giver flere deltagelsesmuligheder, så det ikke kun er de børn, som er gode til at løbe hurtigt, som får succes”.
Forskningsprojektet
Pernilles indsats i de tre 6. klasser er startet her efter sommerferien og varer indtil efterårsferien. Ud over at sætte ultimate frisbee på skoleskemaet, observeres eleverne i idrætstimerne, og efter efterårsferien taler Pernille med alle elever og lærere i en række fokusgruppeinterviews. Dette materiale danner grundlaget for hendes ph.d.studie, som hun er i gang med på Københavns Universitet.

Mere fysisk aktivitet i skolen
Et af fokuspunkterne i folkeskolereformen er at skabe bedre og mere fysisk aktivitet i dagligdagen for at forbedre elevernes læring, sundhed og trivsel. Videncenter KOSMOS har medvirket til at skaffe den viden, der viser, at deltagelse i fysisk aktivitet har en positiv indflydelse på netop disse parametre, og Pernilles forskning skal nu finde nye veje til, hvordan fysisk aktivitet - i form af holdspil - kan være med til at skabe meningsfuldhed og lige deltagelsesmuligheder for alle børn i en klasse.
Hvad er ultimate frisbee?
Ultimate frisbee er et holdspil, hvor to hold kæmper om at vinde. Holdene har 7 spillere, og frisbeen kastes fra spilller til spiller, indtil den gribes i en endzone, hvilket giver en scoring. Frisbeen kan kastes i alle retninger, men når en spiller får fat i frisbee’en, må vedkommende ikke tage skridt, men blot bruge en standfod som omdrejningsfod. Ultimate frisbee er et spil uden dommere, og spillerne dømmer selv under spillet, hvilket betyder, at der bygges på den gensidige respekt, hvilket også ses på andre måder i spillet, hvor der ikke må tackles, slås eller spilles voldsomt (læs mere på Dansk Frisbee Sport Unions hjemmeside).
Flere oplysninger:
Kontakt Pernille Guldager Knudsen for flere oplysninger og læs mere om hendes projekt.
Pernilles projekt er knyttet til UC SYDs/KOSMOS' forskningsprogram ’Børn, unge og sundhedsfremme’. Læs mere om programmet her.
