Pædagoger, forældre og børneperspektiver

04.12.17

Af  Ulla Pedersen

Et nyt inspirationsmateriale giver bud på, hvordan pædagoger og forældre kan samarbejde om at inddrage børneperspektiver i udvikling af daginstitutionens læringsmiljø.

Når man samarbejder om at lytte til og inddrage børn, kan det give et nyt blik for, hvad der er vigtigt, og hvordan man som forældre eller pædagog kan understøtte børn i at lykkes med det, de gerne vil opnå og kan have gavn af at lære. Dermed understøttes det gode børneliv i fællesskabet i daginstitutionen. Men det er særligt vigtigt, at den voksne ikke tror at have forstået børnene og dernæst stopper med at lytte. Nysgerrighed på børns oplevelser og erfaringer er noget, som skal være vedvarende til stede, viser et nyt materiale om involvering af børn.

Danmarks Evalueringsinstitut har i samarbejde med Kommunernes Landsforening og pædagogernes fagforening, BUPL, netop udgivet et inspirations- og refleksionsmateriale. Materialet lægger op til et systematisk forældresamarbejde om børneperspektiver i læringsmiljøet. Det kan downloades gratis her.

Kommentarer

KOSMOS nyheder bringes af UC SYD direkte i din mailboksTilmeld dig nyhedsbrev

Cxense Display

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies