Ny skolebørnsundersøgelse (HBSC)

01.09.20

Af  Ulla Pedersen

Midt i corona-nedlukningen udkom Skolebørnsundersøgelsen. Den øger indsigten i børn og unges helbred, trivsel og sundhedsadfærd – så fik du den ikke læst i maj, kan du med fordel gøre det nu.

Når verden står på gloende pæle, er det naturligt, at statistik ikke er det første, som vi griber til i skoleverdenen. Under forårets nedlukning har der været nok at gøre med at omlægge undervisningen til digitale former, at forberede sig på genåbning under nye forhold og at arbejde konkret med både børns og voksnes mentale sundhed, når vi ikke kan ses i de normale fællesskaber.
Men skolerne er åbnet, og selv om smittetrykket er steget efter ferien, er der alligevel al mulig grund til at vende sig mod et mere generelt blik på børn og unges helbred og trivsel. For der er så mange andre ting i spil end afspritning og fysisk afstand, for at sundheden kan bedres.

Rapporten ”Skolebørnsundersøgelsen” udkom den 19. maj 2020 og præsenterer resultater fra data, der er samlet ind ved den danske skolebørnsundersøgelse, der fandt sted i 2018. Der er tale om det danske bidrag til det internationale studie ”The Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)".

Tallene for de 11-, 13- og 15-åriges helbred, trivsel og sundhedsadfærd bør give anledning til alvorlige overvejelser. Der findes godt nok positive udviklinger, set i forhold til sidste rapport med tal fra 2014, men er de tilfredsstillende? I rapporten nævnes som eksempel, at færre børn og unge nævner, at de har sygdomssymptomer, men det er alligevel hver femte dreng og næsten hver tredje pige, som fortæller om forskellige symptomer.

Det ser ikke godt ud i forhold til livskvalitet, hvor to  ud  af tre  elever ikke scorer sig selv  højt  på  livskvalitetsstigen.  Tallene  for  godt  selvværd viser,  at hver fjerde dreng og hver anden pige ikke kan karakteriseres ved at have et godt selvværd. Hver tiende 13- og 15-årige pige føler sig ofte eller meget ofte ensom. Når  der  spørges  ind  til  sociale  relationer,  er  det  godt  at  se,  at  rigtig  mange elever har  gode  og  vigtige  relationer  i  deres  liv.  For  eksempel  er  det  positivt,  at  de  fleste  har  en  ven  at være fortrolig med. Samtidig er det bekymrende, at hver tiende 15-årige elev ikke har en ven, som de kan tale fortroligt med.

Se rapporten og drøft den på skolen med kollegerne.

KOSMOS nyheder bringes direkte i din mailboks Tilmeld dig nyhedsbrev

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies