Ny forskning tager pulsen på skolens betydning for sundhed

28.04.19

En "setting" er de omgivelser eller den kontekst, vi lever vores hverdagsliv i og er en vigtig ingrediens i den holistiske sundhedsfremme. Eksempelvis er skolen en setting... men er vi nok opmærksom på skolens betydning for sundhed?

En ny forskningsartikel af tre forskere inden for sundhedsfremme i skolen, Lone L. Nordin, Didier Jourdan & Venka Simovska, sætter fokus på, i hvilken grad de politiske styringssystemer opfatter og inddrager skolen som en setting, der har betydning for børns sundhed.

Artiklen hedder: (Re)framing school as a setting for promoting health and well-being: a double translation process.

Artiklen viser, at der er forskel på den måde, der tales om settings på nationalt niveau i Danmark og i kommunerne. Det holistiske perspektiv er skrevet ind i nationale politikker om skolen, men i kommunerne ses der tendens til, at der tales mere om at undgå sygdom og regulere det enkelte barns adfærd, end der tales om skolen som et sted, hvor sundhedsfremme og trivsel kan styrke børns sundhed.

Se artiklen her.

Kommentarer

KOSMOS nyheder bringes af UC SYD direkte i din mailboksTilmeld dig nyhedsbrev
Cxense Display

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies