Nedslående nyt om sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i skolen

22.01.19

Af  Ulla Pedersen

Vi vidste det måske nok. Men nu er det kommet sort på hvidt, at det ikke står så godt til med sundhedsundervisningen i danske skoler.

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab bliver ikke prioriteret højt nok, lyder det i en ny undersøgelse fra Undervisningsministeriet. Både ledere og lærere efterspørger fastere rammer til det obligatoriske, men timeløse fag, som skal indgå i alle klasser fra børnehaveklassen til 9. klasse. Ansvarsfordelingen er uklar, emnet nedprioriteret og i nogle tilfælde kender lærerne slet ikke forpligtelsen, som den er beskrevet i Undervisningsministeriets Fælles Mål, læseplan og vejledning.

Elevernes svar i undersøgelsen viser, at den faglige del af undervisningen halter, fx i forhold til emner som rettigheder, normer, mangfoldighed, reproduktion og seksualitet samt seksuel sundhed.

Undervisningsminister Merete Riisager har nu kaldt til dialogmøde med folkeskolens parter, eksperter og interesseorganisationer d. 29. januar for at komme tættere på en løsning af problemet.

Læs evalueringen.

Kommentarer

KOSMOS nyheder bringes af UC SYD direkte i din mailboksTilmeld dig nyhedsbrev

Cxense Display

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies