Miljøskifte på Umeå Universitet

Nogle tager sydpå, andre vestpå - jeg valgte at tage nordpå for at afvikle mit miljøskifte i forbindelse med min ph.d. der nu et trådt ind i det afsluttende år, i et samarbejde imellem Københavns Universitet og UC SYD.

Umeå var Europæisk kulturhovedstad i 2014. En post som Århus netop har overtaget. Ud over fine kultursteder, en nybygget oplevelsessvømmehal i midtbyen rummer Umeå også Nordeuropas største sportscenter med ca. 10.000 besøgende hver dag. Det er et slaraffenland for enhver idrætsinteresseret og centret tilbyder alt fra børnepasning, diverse fitnesstilbud, squash, friluftsture til beachvolley på en af de fire indendørs beachvolley baner. Herudover har Umeå også mulighed for vinteraktiviteter som alpinski, langrendsski i måneskin på frosne søer i -17 grader, isskulpturfestival, kanetur med hest, og hvis man er rigtig heldig – nordlys.

Umeå Universitet - inspiration og kaffepauser

Den 5. februar 2017 drog jeg fra Danmark til Umeå – cirka 1350 km nordpå. I tre uger skulle jeg tilknyttes Department of Education på Umeå Universitet. Umeå ligger i området Vesterbotton, der bl.a. grænser op til Lapland og huser Nordsveriges største universitet. På Department of Education var der primært forskere med pædagogisk og idrætslig baggrund. Mine nærmeste kollegaers fokusområde var forskning i børn, metodemæssigt brugtes primært kvalitative metoder. Jeg havde mange mange interessante ”fika-pauser”, som nordsvenskernes har for vane at kalde deres kaffepauser, med dem. Fika-pauserne var en vigtig del af hverdagen, ligesom den varme frokost, og mine nye kollegaer var søde til at dele ud af alt fra gode artikler til tips om gode skisportssteder i lokalområdet og fortællinger om elgjagter. Umeå kan varmt anbefales, selvom der til tider kan være vældig koldt.

Udbytte

Fagligt har opholdet givet mig nye perspektiver på emnet for mit ph.d.studie: Inklusion i skolen og arbejdet med børn og idræt. Det er givtigt for enhver forskningsproces at kunne hellige sig skrivningen udenom mødeaktiviteter, børneafhentning, indkøb osv., og jeg fik struktureret flere kapitler i min afhandling. Jeg kommer hjem efter at have mødt nogle meget imødekommende og gæstfrie mennesker, og jeg fik god kontakt med den svenske forskningsverden.

Vil du vide mere?

Pernille Guldager Knudsens ph.d. omhandler social inklusion og holdspil i skolen.  Hun undersøger, hvordan læreren og pædagogen kan udvikle aktiviteter, som både styrker det sociale fællesskab i skoleklasser samt giver lyst til øget fysisk aktivitet. Læs mere om Pernilles ph.d.

KOSMOS nyheder bringes direkte i din mailboks Tilmeld dig nyhedsbrev

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies