Leg og bevægelse i dagintitutionen

08.07.19

Af  Ulla Pedersen

Pædagogstuderende går ofte ud i praktikken med idealer om, hvordan de vil arbejde med skabe mere leg og bevægelse. Men lykkes det dem at gøre en forskel? Det fortæller en ny undersøgelse noget om.

Det første ud af de afsatte to år er gået - 'Den styrkede pædagogiske læreplan' skal altså være implementeret om et år i alle daginstitutioner. I den pointerer Børne- og Socialministeriet (2018) blandt andet betydningen af, at ”det pædagogiske læringsmiljø understøtter, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på, og at alle børn bliver fortrolige med deres krop og oplever bevægelsesglæde”.

Forskning viser, at pædagogers kropslighed og interaktion med børn i bevægelse har stor betydning for børns motivation for at deltage i bevægelseslege. Men det ses også, at bevægelsespædagogikken i uderummet ofte er afhængig af pædagogernes private præferencer end af en fagligt underbygget praksis, ligesom organiseringen af opgaver, hvor udetiden ofte bruges til personalets pauser, oprydning, møder m.v. og derfor ikke giver de nødvendige ressourcer til de voksnes aktive deltagelse.

Et netop udgivet artikel sætter fokus på de studerendes rolle. Den formidler resultaterne af en spørgeskemaundersøgelse på fem pædagoguddannelser, hvor de studerende blev spurgt om deres mulighed for at opbygge kompetencer til det pædagogiske arbejde med børn og bevægelse i uderummet, mens de var i praktik. Det ses bl.a., at de studerendes har idealer for bevægelsespædagogik i uderummet, men ikke oplever, at de kan efterleves på grund af den konkrete pædagogik, de oplever i praktikken.

Læs artiklen, der er skrevet af KOSMOS og UC SYD medarbejdere. den hedder: "Pædagogstuderendes muligheder for at opbygge kompetence omkring børns bevægelseslæring i uderummet" og er bragt i tidsskriftet BARN, nr. 2/2019.

Kommentarer

KOSMOS nyheder bringes af UC SYD direkte i din mailboksTilmeld dig nyhedsbrev
Cxense Display

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies