Læring og næring i skolen

27.11.17

Af  Ulla Pedersen

Variation og praktiske læringsoplevelser i anderledes læringsrum er med til at motivere eleverne, som også får øget læring af at deltage i planlægning, madlavning og servering af mad til resten af skolen og af at arbejde med mad, måltider, teknikker og råvarer som en del af undervisningen i flere forskellige fag. Det er hovedkonklusionen på LOMA-projektet, som afsluttes med udgangen af november.

I dag afsluttes projekt LOMA (LOkal MAd) med en konference i København. En række nøglepersoner fra projektet deltager i konferencen og holder oplæg om projekterfaringerne.

LOMA projektet har arbejdet med skolemad ved at inddrage sundhedsfremme, læring og bæredygtig udvikling. Danmarks Evalueringsinstitut har fulgt LOMA på de fem deltagende skoler, hvor en toårig indsats har sat fokus på mad og læring. Både lærere, elever og skoleledelser har overordnet været glade for projektet og har følt, at LOMA har kunnet tilpasses netop deres skole. Rapporten taler ligefrem om begejstring, og det fremhæves, at eleverne får et konkret udbytte af deltagelsen, nemlig større motivation gennem lange skoledage og mere mad-mod og viden om sundhed. Om eleverne så også har fået forbedret deres sundhedsrelaterede handlekompetencer, kan kun tiden vise.

Det mest markante resultat i LOMA er, at de positive relationer og fællesskaber på skolen er blevet fremmet. Det skyldes blandt andet de fælles måltider, som imidlertid også kan være udfordrende for nogle elever. Hvis maden er for anderledes end den derhjemme, og hvis rammerne er for anderledes, så vil det være væsentligt i fremtidigt arbejde med mad og måltider, at der overvejes rammer og indhold i forbindelse med det fælles måltid, og at lærere og pædagoger har særligt fokus på at støtte eleverne.

Læs evalueringsrapporten om LOMA.

Kommentarer

KOSMOS nyheder bringes af UC SYD direkte i din mailboksTilmeld dig nyhedsbrev

Cxense Display

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies