Idræt i folkeskolen – mere end bare bevægelse

07.12.20

Af  Ulla Pedersen

I skolen bidrager idrætstimerne til, at eleverne får sig bevæget. Men faget kan og vil meget mere end det!

Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL) har netop udgivet et temanummer, hvor der fokuseres på folkeskolens fjerdestørste fag: Idræt. I dette nummer (MOV:E nr. 10/2020) drøftes blandt andet, hvordan teori og fagsprog i højere og højere grad finder vej til idrætsundervisningen, hvilket af temahæftes forfattere tages som tegn på højere prioritering af faget, når det får styrket sit faglige udtryk. Idræt er stadig også bevægelse, men ikke kun bevægelse. Der arbejdes med sundhed, kropskultur, forpligtende fællesskaber og færdigheder, der fremmer kropslig og almen udvikling.

 

I temanummerets artikler gives enrække konkrete eksempler på, hvordan praksis og teori i idrætstimerne i skolen kan kombineres. Fx uddyber Jesper von Seelen fra UC SYD sammen med Søren Smedegaard fra FIIBL, hvordan idrætsfaget skal bidrage med bevægelse i løbet af skoledagen. Læs artiklen side 25 i temanummeret fra MOV:E: www.epaper.dk/fiibl/move-10-2020/. Se i samme temanummer på side 25, hvordan Katrine Bertelsen fra KOSMOS/UC SYD sammen med Thomas Piaster fortæller om koblingen mellem teori og idrætsfagets praksis.

 

KOSMOS nyheder bringes direkte i din mailboks Tilmeld dig nyhedsbrev

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies