Fysisk aktivitet i dansk- og matematiktimer

07.05.19

Skolereformen i 2014 gav fysisk aktivitet langt mere plads i den danske folkeskole, også som del af fag, der ikke i sig selv har noget med bevægelse at gøre. Men virker det, når vi i dansk- eller matematiktimerne bevæger os?

To tidligere ansatte i KOSMOS, Claus Løgstrup Ottesen og Jesper von Seelen, har undersøgt, hvordan fysisk aktivitet i skolen påvirker elevernes læring og lærernes perspektiv på at bruge fysisk aktivitet uden for idrætstimerne.

Undersøgelsen viser ingen effekt på karaktererne i dansk og matematik i de deltagende klasser, men timerne med integreret bevægelse i undervisningen engagerede og motiverede eleverne, så de arbejdede bedre med opgaverne. Spørger man lærerne, så finder de metoden med bevægelse integreret i undervisningen brugbar.

Læs mere om undersøgelsen og dens resultater.

 

 

Claus Løgstrup Ottesen og Jesper von Seelen

Kommentarer

KOSMOS nyheder bringes af UC SYD direkte i din mailboksTilmeld dig nyhedsbrev
Cxense Display

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies