Fotografer det, som øger eller nedsætter sundhed i skolen!

09.12.18

En 2. klasse i en finsk skole fik som opgave at fotografere alt det, som forøgede eller nedsatte deres sundhed i skolen. Det kom der et spændende projekt ud af, og forskerne fulgte diskret med på sidelinjen.

2. klasse kunne i en periode ses rundt om på skolen, hvor de ivrigt diskuterende fotograferede alt fra vandtætte kondisko til parkeringspladser med adgang forbudt for børns leg. De var del af et pilotprojekt, som en gruppe forskere satte i gang for at afprøve, hvor omfattende og forskelligt børns oplevelser og erfaringer med sundhed i skolen kan være. Hvilke faktorer ville de 8-9-årige børn anse som fremmende og hæmmende for det sunde liv i skolen?

Inspirationen til projektet kom fra det europæiske HEPCOM projekt. Der var fokus på børns deltagelse som en vigtig del af planlægning af fx bedre omgivelser og legearealer.

Efter børnenes fotosessioner udprintede børnene de fotos, de selv fandt bedst og udvalgte dernæst dem, de ønskede at tale om og blive interviewet om. Børnene blev bedt om at genkalde sig situationerne, hvor billederne var blevet taget, hvilket gav en lang række gode historier om børnenes overvejelser om billederne. Deres diskussioner om billederne viste en lang række faktorer, som kan tages med i betragtning, når skolen vil forbedre mulighederne for fysisk aktivitet.

Forskerne skrev en spændende forskningsartikel - se den her.

Kommentarer

KOSMOS nyheder bringes af UC SYD direkte i din mailboksTilmeld dig nyhedsbrev
Cxense Display

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies