For få madpakker til lange skoledage
08.11.16
Coop-undersøgelse viser, at kun 41% af de børn, som har fået længere skoledag efter skolereformen, får større madpakke med i skolen. Det kan give koncentrationsmangel i timerne.
- Det kan blive et problem for indlæringen, hvis eleverne ikke får energi nok, siger videncenterchef for KOSMOS, Børge Koch, til Danmarks Lærerforenings hjemmeside, folkeskolen.dk. "Børnene er mere og mere i skole, og sult påvirker indlæring, så på alle måder er det en god ide for skolen at sørge for, eleverne har nok mad. Det kan være, forældrene ikke selv er klar over, at deres barn bliver påvirket af det i timerne", siger han.
"Helt ideelt ville det være, hvis flere børn blev involveret i at smøre deres egen madpakke. Man skal selvfølgelig ikke give dem helt frit spil, men så får de nemmere føling med, hvor meget og hvad der skal til for at holde dem kørende, og det hjælper også på kræsenhed, hvis børnene er med i madlavningen", siger Børge Koch.
Læs artiklen "Forældre glemmer madpakken til de lange skoledage" på folkeskolen.dk.