Byggelegepladser og sundhed

Byggelegepladsen er igen blevet aktuel indenfor dansk pædagogik, og videncenter KOSMOS er med til at undersøge, hvordan den kan påvirke børns kreativitet, bevægelsesmønstre og samarbejde.

Byggelegepladser fik for alvor deres gennembrud i 1960érne i SFO regi, men der har været stille omkring tilbuddet i mange år. Nu er byggelegepladsen opstået i ny form i dagtilbuddet. Det er videncenter KOSMOS fra UC SYD, der er "first mover" på at introducere byggelegepladsen - i første omgang til tre udvalgte børnehaver i Danmark.

Videncenterchef Børge Koch har flere gange været i Berlin for at tale med Stephan Rieger, der er ophavsmand til det nye koncept 'Byggelegepladsen' og i en årrække har forsket i legepladsens effekter i børnehaver og grundskolen. Børge Koch udtaler:

    -    Jeg har fra første færd været meget imponeret over legepladsens resultater, hvor børns kreativitet, bevægelsesmønstre og samarbejde er blevet styrket gennem pædagogisk arbejde med Byggelegepladsen. Samtidig er det sympatisk at Byggelegepladsen er lavet af mennesker med vidtgående fysiske og psykiske udfordringer på et beskyttet værksted.

Materialepakken til dagtilbuddet skal nu for første gang afprøves uden for Tyskland. Første afprøvningssted er i Børnehuset Udeliv i Branderup. Her stod personalet forleden klar til at kaste sig ud i selv at afprøve Byggelegepladsen og få oplæg om bevægelse og kreativitet, der sammen med temaet 'samarbejde' er omdrejningspunktet for Byggelegepladsens fundament.

Børnehuset Udeliv i Branderup

Krop, sanser og bevægelse er ét blandt seks læreplanstemaer i den styrkede pædagogiske læreplan i dagtilbud. Her er målet, at det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på. Herunder skal børnene af det pædagogiske personale inviteres til mange forskellige kropslige erfaringer i et læringsmiljø, hvor bevægelsesglæde, kreativitet og leg er nøglebegreber. Begreber som Byggelegepladsen understøtter.

    -    Byggelegepladsen har et stort pædagogisk potentiale for både de små og større børn i Børnehuset, udtaler Lederen af Børnehuset Udeliv Helle Aakjer Hansen, der samtidig fortæller, at personalegruppen glæder sig til at komme i gang med Byggelegepladsen.

Byggelegepladsens aktualitet skal desuden ses på baggrund at byggelegepladsen som pædagogiske redskab er nedlagt mange steder i Danmark. I det seneste Børn og Unge (04,2019) peger flere forskere på, at der er brug for at genopbygge byggelegepladserne. Legeforsker professor Helle Marie Skovbjerg udtaler blandt andet, at byggelegepladsen og dens pædagogiske rammer er et godt sted at starte børnenes dannelse til at udvikle sig til innovative, bæredygtige verdensborgere.

Byggelegepladsen stilles gratis til rådighed i en periode for i alt tre børnehaver. Her skal legepladsen testes med henblik med henblik på at søge forskningsmidler til projektet på sigt. Byggelegepladsen er (måske) kommet for at blive i dagtilbud!

Kontakt Børge Koch for yderligere oplysninger.

Kommentarer

KOSMOS nyheder bringes af UC SYD direkte i din mailboksTilmeld dig nyhedsbrev
Cxense Display

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies