Børns bevægelsesglæde i uderummet

28.06.21

Af  Ulla Pedersen

Børnehavebørn, der sidder passivt i sandkassen i lange perioder - passive voksne, der finder sammen på legepladsen og snakker uden interaktion med børnene... Det finder sted, men det kan ændres!

I en undersøgelse, foretaget af KOSMOS og Videncenter for Sundhedsfremme på UC SYD, har fokus været børns bevægelse i dagtilbudets uderum, fx på institutionens legeplads. Pædagoger har en betydningsfuld rolle i at stimulere børns bevægelseslæring og -glæde, og uderummet egner sig særlig godt til bevægelse. 2021 er et år, hvor Danmark har særlig opmærksomhed på alle aldersgruppers bevægelseslyst, og her har institutionerne en vigtig rolle at spille.

Men KOSMOS's undersøgelse viser, at pædagogerne ofte er for optaget af at føre opsyn på legepladsen og dermed ikke skaber rammerne for børns leg. Skal kulturen ændres i retning af mere lystbetonet bevægelse, skal pædagogerne turde drøfte det, der ikke fungerer optimalt og hjælpe hinanden med at få øje på nye muligheder for fagligt at understøtte børns bevægelse og frem for alt glæden herved – især for børn, der er i en udsat position. Læs mere.

KOSMOS nyheder bringes direkte i din mailboks Tilmeld dig nyhedsbrev

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies