Børn i bevægelse leger, lærer og trives bare bedre

23.06.19

Af  Sune Falther

En bevægende pædagogik har stor betydning for de mindste børns leg, indlæring og trivsel. Derfor bør kropslige kompetencer fylde mere i pædagogikken både i praksis og i de pædagogiske uddannelser, lød konklusionen i en debat på Folkemødet på Bornholm.

   -    Jeg har 4-årige børn, som bliver hentet i klapvogn.

Sådan fortalte en pædagog blandt publikum, da børns bevægelse og betydningen for trivsel og indlæring var til debat på Folkemødet på Bornholm.

Udsagnet rammede effektiv den problemstilling ind, som et skarpt panel af fagpersoner havde taget livtag med foran et engageret publikum: Små børn har brug for at være i bevægelse og det er noget skidt, når de ikke er det. Børns leg, trivsel og indlæring styrkes nemlig af, at de har en hverdag i bevægelse.

    -    Vi får mere viden om, at mental sundhed er stærkt koblet til fysisk aktivitet, og at det også har betydning for indlæringen, sagde Bente Klarlund Pedersen, overlæge og professor ved Københavns Universitet. "Fysisk aktivitet og sundhed hænger sammen, og fysisk aktivitet styrker også trivsel og indlæring. Også for små børn”, tilføjede hun.

Hoppeline byder velkommen i døren ved Folkemødet 2019 på Bornholm

Mere krop i uddannelsen

Hun flankerede et panel af fagpersoner, som også talte Lars Geer Hammershøj, lektor ph.d. ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse; Alexander von Oettingen, prorektor UC Syd; Freya Slot Hansen, specialkonsulent i KL; Joan Lindskov, Næstformand i FOA samt Lise Hostrup Sønnichsen, projektansvarlig for KOSMOS's landsdækkende sundhedsfremmende projekt, Hoppeline.

Alle i panelet var enige om, at et fokus på bevægelse i dagtilbudspædagogik bør være højt prioriteret: At lege, danse, løbe, klatre, slås – lege fange og bygge huler, kravle i mudder og hoppe i vandpytter, skrabe en albue og slå hul på knæet og op på hesten igen. Men mange års fokus på læring i dagtilbud har flere steder ført en ikke bevægende pædagogik med sig, hvor de professionelle i børnenes liv ikke fokuserer nok på bevægelsens betydning for trivsel, leg og læring.

Læs mere i den vedhæftede artikel.

klarlund, Hammershøj og von Oettingen i paneldebatten om børns bevægelse

Kommentarer

KOSMOS nyheder bringes af UC SYD direkte i din mailboksTilmeld dig nyhedsbrev
Cxense Display

Accepter cookies

På ucsyd.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra ucsyd.dk.

Læs mere om cookies her

Accepter cookies