Motion/bevægelse
Erhvervs- og produktionsskolerne har store sundhedsudfordringer – sundhedsudfordringer, der er større end på mange andre ungdomsuddannelser. De unge på erhvervsuddannelserne er f.eks. blandt de mest fysisk inaktive i forhold til andre grupper af unge. Omkring en tredjedel af de unge på erhvervsuddannelserne lever således ikke op til anbefalingerne for fysisk aktivitet.
Mange af de erhverv, som erhvervsuddannelserne uddanner til, kræver, at kroppen kan bruges ved løft, skub, træk, gang og stående arbejde. Arbejdsskader inden for disse erhverv kan forebygges, hvis kroppen holdes i form ved god kondition og muskelstyrke. I 2010 var 27 % af alle anmeldte skader ifølge Arbejdsskadestyrelsen overbelastningsskader. At sætte fysisk aktivitet i centrum kræver bl.a. fysiske rammer, der lægger op til bevægelse og aktivitet.
I erhvervsskolereformen er et krav om 45 min daglig bevægelse på grundforløb, så skolerne er i fuld gang med at finde inspiration til arbejdet. Læs mere her.
Sundhedsstyrelsens anbefaling om voksnes bevægelse:
- Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj inten sitet og ligge ud over almindelige, kortvarige dagligdags aktiviteter. Hvis de 30 minutter deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter. Det kan f.eks. være rask gang, cykling til og fra arbejde/skole, hårdt have- eller husarbejde.
- Mindst 2 gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken. Der skal ind gå aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevæge ligheden. Det kan f.eks. være løb, boldspil, spinning eller svømning.
- I projekt "Powerpauser på erhvervsskoler" er det langsigtede mål over tid at bidrage til elevernes sundhed og at forbedre de unges sundhedskompetencer, så de bliver i stand til at handle hensigtsmæssigt med deres viden om sundhed i sociale situationer.
KOSMOS har produceret en række film, som med levende billeder fremstiller powerpauser inden for forskellige kategorier. Filmen indeholder filmsekvenser af 1 minuts varighed, så lærerne har mulighed for at afspille en eller flere filmsekvenser uafhængigt af hinanden. Se filmene for: